
Projektowanie logo
Podstawą identyfikacji wizualnej każdej firmy jest logo. Nasz dział graficzny często wykonuje je dla swoich klientów. Jest to zazwyczaj prosty kształt, który nawiązuje w jakiś sposób do działalności danego przedsiębiorstwa. Wyjaśniamy jak wygląda proces projektowania takiego znaku, ile trwa i co finalnie otrzymuje klient.
Zaczynamy od… rozmowy 🙂 Tak, to najlepszy sposób, aby spełnić oczekiwania klienta. Pytamy czym zajmuje się firma, jakie posiada produkty, do kogo skierowana jest jej oferta. Warto też ustalić czy klient ma już pomysł na swój znak firmowy, czy zdaje się całkowicie na nas. Zachęcamy do napisania krótkiego briefu – kilku zdań, o których wspominaliśmy już na naszym blogu. Gdy zgromadzimy wszystkie potrzebne informacje, zabieramy się za projektowanie. Najpierw szkicujemy nasze pomysły – to właśnie praca koncepcyjna jest najważniejsza i zajmuje najwięcej czasu. Kiedy zdecydujemy, które są najlepsze, przedstawiamy je naszemu klientowi. Zwykle są to 2-3 zupełnie różne propozycje. Wybieramy wspólnie tą najlepszą i na niej dalej pracujemy. Oczywiście to klient ma decydujące zdanie, ale z chęcią podpowiadamy co będzie najlepszym znakiem dla Jego firmy. Omawiamy co można poprawić, jakie korekty wprowadzić i dopieszczamy nasz pomysł 🙂
Finalny produkt, który otrzymuje klient, to logo w różnych formatach i kolorach, by można było bez problemu wykorzystać je w innych projektach. Przygotowujemy pliki JPG i PNG bez tła – do użytku w internecie (np. portale społecznościowe) oraz PDF w wersji wektorowej, która jest profesjonalnym formatem służącym do druku, haftu, plotu czy graweru. Dobrze zaprojektowane logo powinno korzystnie prezentować się zarówno w kolorze jak i czerni. Dlaczego? Są produkty reklamowe, które ze względu na technikę wykonania nie pozwalają na użycie logo w kolorze. Dlatego przygotowujemy je zarówno w wersji czarnej i kolorowej. Dołączamy do tego plik z opisanymi wartościami CMYK i RGB, by kolory wychodziły zawsze takie same. To przede wszystkim informacja dla innych grafików i drukarni, które będą wykorzystywały zaprojektowane przez nas logo. Bardzo ważne jest to, żeby klient zapisał sobie przesłane przez nas materiały. Wtedy będzie miał do nich dostęp zawsze, gdy będą potrzebne. Z racji tego, że obsługujemy dużą liczbę klientów, archiwizujemy nasze projekty przez określony czas.
Cały proces projektowania logo zajmuje około tygodnia – dwóch. Potrzebujemy kilku dni na prace koncepcyjne i kolejnych kilku na wprowadzenie uwag i sugestii klienta. Z doświadczenia podpowiemy, że im więcej informacji zgromadzimy na początku, tym bardziej trafimy w gusta naszego klienta i cały proces będzie przebiegał dużo sprawniej.
Justyna Hajduk