skip to Main Content
+48 91 35 101 35 +48 513 238 282
Znaczenie Kolorów Cz.1

Znaczenie kolorów cz.1

Kolory mocno oddziałują na ludzki umysł. Odpowiednia kolorystyka może nie tylko wpływać na nasz nastrój, ale również na odbiór reklamy. Dlatego powinniśmy wykorzystać to w projektowaniu graficznym. Odpowiednio dobrane barwy mają dużą moc w kreowaniu wizerunku i budowaniu marki.

Psychologia kolorów zajmuje się badaniem wpływu barw na człowieka. Jak wiadomo barwy to wrażenie wywołane przez światło padające na ludzkie oko. To jak na kolory reaguje nasz organizm zależy od pochłaniania, odbijania lub rozpraszania fali świetlnej o określonej długości. Cieplejsze barwy, takie jak czerwień lub żółć, mają długie fale, dlatego do ich przetworzenia zużywamy więcej energii. Towarzyszy temu przyspieszenie metabolizmu, które wywołuje stan pobudzenia 😉 Chłodniejsze barwy – fiolet, niebieski i zielony – mają krótkie fale, więc zużywamy mniej energii podczas ich przetwarzania. Nasz metabolizm zwalnia i uspokajamy się. Dlatego jeśli zajmujemy się masażem relaksacyjnym, to nasze logo powinno być w kolorze, który kojarzy się z odpoczynkiem. W tym wypadku czerwony nie będzie dobrym pomysłem.

Oczywiście wpływy kolorów na ludzi są zależne od wielu innych czynników, chociażby od grupy docelowej odbiorców, np. niebieski kojarzony jest jako kolor dla chłopca, a różowy dla dziewczynki. Również kultura i miejsce, z którego pochodzimy ma silny wpływ na odbiór barw – na zachodzie biały jest symbolem niewinności i czystości, a w Chinach i Japonii związany jest z pechem i nieszczęściem.

Tworząc branding swojej firmy powinniśmy uwzględniać wszystkie możliwe czynniki, które wpływają na odbiór naszej marki przez klienta. Duże firmy poświęcają sporo uwagi na dobór odpowiedniej kolorystyki. Dobrze zaplanowane barwy mogą znacznie zwiększyć przyciąganie nowych klientów.

W następnej części opiszemy poszczególne kolory i ich znaczenie w reklamie.

Justyna Hajduk

Back To Top