
Znaczenie kolorów cz.2
Kolory mocno oddziałują na ludzki umysł. Odpowiednia kolorystyka może nie tylko wpływać na nasz nastrój, ale również na odbiór reklamy. Dlatego powinniśmy wykorzystać to w projektowaniu graficznym. Odpowiednio dobrane barwy mają dużą moc w kreowaniu wizerunku i budowaniu marki.
Czerwony – Jeden z najbardziej zauważalnych i intensywnych kolorów. Przenosi elementy na pierwszy plan. Idealny, by pobudzić ludzi do podjęcia szybkiej decyzji (hasła promocyjne: okazja, tylko teraz). Kojarzy się z energią, dlatego jest stosowany przy promocji napojów energetyzujących, gier czy sportowych samochodów. Jasna czerwień symbolizuje miłość pasję i namiętność. Głęboka czerwień podkreśla siłę, determinację, przywództwo. Odcień wpadający w brąz sugeruje stabilność i prestiż.
Żółty – Kolor ten kojarzy się ze słońcem i ciepłem, wzbudza uczucie szczęścia i radości. Idealny do promocji dziecięcych produktów lub wypoczynku. Świetnie nadaje się do podkreślania bezpieczeństwa. Ciemny, głęboki żółty utożsamiany jest z bogactwem, a złoty wywołuje uczucie prestiżu i podkreśla wysoką jakość.
Pomarańczowy – to połączenie energii czerwieni oraz świeżości koloru żółtego. Kojarzy się z radością, fascynacją, lecz również nieodpowiedzialnością (uwielbiany szczególnie wśród młodzieży). Utożsamiany jest również z determinacją, otwartością i przedsiębiorczością. Jasny pomarańcz doskonale pobudza apetyt dlatego w reklamie spełni swoją funkcję promując jedzenie.
Zielony – Kolor natury. Najbardziej odprężająca barwa. Jasna zieleń symbolizuje wzrost, harmonię oraz świeżość i energię. Głęboka, ciemna zieleń utożsamiana jest z rozwojem, ambicją i wiarygodnością. Morska zieleń natomiast kojarzy się z ochroną i zdrowiem. W reklamie powinno się używać tej barwy do podkreślenia naturalnego pochodzenia i nieszkodliwości np. kosmetyków.
Niebieski – ma działanie uspokajające, wywołuje w nas poczucie bezpieczeństwa i stabilizacji. Symbolizuje prawdę, lojalność i mądrość. Kojarzy się z niebem i oceanem dlatego sprawdzi się w produktach lub usługach związanych z wodą i czystością (środki czystości, sklep rybny) lub niebem i powietrzem (linie lotnicze). Statystycznie jest to najbardziej lubiana ze wszystkich barw, ale nie należy stosować koloru niebieskiego przy żywności, ponieważ tłumi apetyt.
Fiolet – Kojarzony jest ze skłonnością do kompromisu, ale również z tajemnicą. Ma także działanie uspokajające. Może być utożsamiany również z kobiecością, magią ale i duchowością. Na jego odbiór silnie wpływają jasność i barwa. Jasny fiolet to nastrój marzycielsko-nostalgiczny, delikatny, kobiecy. Głęboki, ciemny fiolet kojarzony jest z powagą. Natomiast fiolet o odcieniu śliwkowym to magia i tajemniczość.
Różowy – rozbielona czerwień lub połączenie koloru niebieskiego i czerwonego. Jasny odcień kojarzy się z lalkami małych księżniczek i wróżkami. Jest niezwykle subtelny, delikatny ale i kobiecy. Przywodzi na myśl uczucia miłości, czułości i wrażliwości. Sprawdzi się przy promowaniu produktów dla dziewczynek jak i usług kosmetycznych. Ciemny róż to energia, natomiast magenta (intensywny róż) jest od jakiegoś czasu bardzo popularną barwą. Wiele dużych firm, wykorzystuje ją w swojej identyfikacji.
Szary – to najbardziej neutralna barwa. Brak koloru nie wzbudza w nas emocji, dlatego szary zdaje się być powściągliwy i może być postrzegany jako niezobowiązujący. Kojarzy się również z zamożnością i dostojnością. Często szarością lub srebrem nawiązujemy do technologii.
Czarny – dzięki swojemu kontrastowi, to kolor dominujący. Daje poczucie perspektywy i głębi. Symbolizuje także wysoki standard i elegancję (stąd najwięcej luksusowych aut sprzedaje się w czerni). Czerń jest postrzegana również jako formalna, sugerująca władzę.
Oczywiście każde dobrze zaprojektowane logo powinno prezentować się dobrze zarówno w kolorze jak i w czerni. Niemniej jednak odpowiednie barwy są dla marki bardzo ważne. Należy to solidnie przemyśleć, ponieważ dobrze dobrana kolorystyka może pomóc w kreowaniu wizerunku firmy i przyciągnąć klientów.
Justyna Hajduk