skip to Main Content
+48 91 35 101 35 +48 513 238 282
Znaczenie Kolorów Cz.2

Znaczenie kolorów cz.2

Kolory mocno oddziałują na ludzki umysł. Odpowiednia kolorystyka może nie tylko wpływać na nasz nastrój, ale również na odbiór reklamy. Dlatego powinniśmy wykorzystać to w projektowaniu graficznym. Odpowiednio dobrane barwy mają dużą moc w kreowaniu wizerunku i budowaniu marki.

Czerwony – Jeden z najbardziej zauważalnych i intensywnych kolorów. Przenosi elementy na pierwszy plan. Idealny, by pobudzić ludzi do pod­ję­cia szybkiej decyzji (hasła promocyjne: okazja, tylko teraz). Kojarzy się z energią, dlatego jest stosowany przy promocji napojów ener­getyzu­ją­cych, gier czy sportowych samochodów. Jasna czerwień symbolizuje miłość pasję i namiętność. Głęboka czerwień podkreśla siłę, determinację, przywództwo. Odcień wpadający w brąz sugeruje stabilność i prestiż.

Żółty – Kolor ten kojarzy się ze słońcem i ciepłem, wzbudza uczucie szczęścia i radości. Idealny do promocji dziecięcych produktów lub wypoczynku. Świetnie nadaje się do podkreślania bezpieczeństwa. Ciemny, głęboki żółty utożsamiany jest z bogactwem, a złoty wywołuje uczucie prestiżu i podkreśla wysoką jakość.

Pomarańczowy – to połączenie energii czerwieni oraz świeżości koloru żółtego. Kojarzy się z radością, fascynacją, lecz również nieodpowiedzialnością (uwielbiany szczególnie wśród młodzieży). Utożsamiany jest również z determinacją, otwartością i przedsiębiorczością. Jasny pomarańcz doskonale pobudza apetyt dlatego w reklamie spełni swoją funkcję promując jedzenie.

Czerwony Przyklady Logo
Czerwony Przyklady Logo
Zolty Przyklady Logo
Pomaranczowy Przyklady Logo

Zielony – Kolor natury. Najbardziej odprężająca barwa. Jasna zieleń symbolizuje wzrost, harmonię oraz świeżość i energię. Głęboka, ciemna zieleń utożsamiana jest z rozwojem, ambicją i wiarygodnością. Morska zieleń natomiast kojarzy się z ochroną i zdrowiem. W reklamie powinno się używać tej barwy do podkreślenia naturalnego pochodzenia i nieszkodliwości np. kosmetyków.

Niebieski – ma działanie uspokajające, wywołuje w nas poczucie bezpieczeństwa i stabilizacji. Symbolizuje prawdę, lojalność i mądrość. Kojarzy się z niebem i oceanem dlatego sprawdzi się w produktach lub usługach związanych z wodą i czystością (środki czystości, sklep rybny) lub niebem i powietrzem (linie lotnicze). Statystycznie jest to najbardziej lubiana ze wszystkich barw, ale nie należy stosować koloru niebieskiego przy żywności, ponieważ tłumi apetyt.

Fiolet – Kojarzony jest ze skłonnością do kompromisu, ale również z tajemnicą. Ma także działanie uspokajające. Może być utożsamiany również z kobiecością, magią ale i duchowością. Na jego odbiór silnie wpływają jasność i barwa. Jasny fiolet to nastrój marzycielsko-nostalgiczny, delikatny, kobiecy. Głęboki, ciemny fiolet kojarzony jest z powagą. Natomiast fiolet o odcieniu śliwkowym to magia i tajemniczość.

Zielony Przyklady Logo
Zielony Przyklady Logo
Niebieski Przyklady Logo
Fioletowy Przyklady Logo

Różowy – rozbielona czerwień lub połączenie koloru niebieskiego i czerwonego. Jasny odcień kojarzy się z lalkami małych księżniczek i wróżkami. Jest niezwykle subtelny, delikatny ale i kobiecy. Przywodzi na myśl uczucia miłości, czułości i wrażliwości. Sprawdzi się przy promowaniu produktów dla dziewczynek jak i usług kosmetycznych. Ciemny róż to energia, natomiast magenta (intensywny róż) jest od jakiegoś czasu bardzo popularną barwą. Wiele dużych firm, wykorzystuje ją w swojej identyfikacji.

Szary – to najbardziej neutralna barwa. Brak koloru nie wzbudza w nas emocji, dlatego szary zdaje się być powściągliwy i może być postrzegany jako niezobowiązujący. Kojarzy się również z zamożnością i dostojnością. Często szarością lub srebrem nawiązujemy do technologii.

Czarny – dzięki swojemu kontrastowi, to kolor dominujący. Daje poczucie perspektywy i głębi. Symbolizuje także wysoki standard i elegancję (stąd najwięcej luksusowych aut sprzedaje się w czerni). Czerń jest postrzegana również jako formalna, sugerująca władzę.

Rozowy Przyklady Logo
Rozowy Przyklady Logo
Szary Przyklady Logo
Czarny Przyklady Logo

Oczywiście każde dobrze zaprojektowane logo powinno prezentować się dobrze zarówno w kolorze jak i w czerni. Niemniej jednak odpowiednie barwy są dla marki bardzo ważne. Należy to solidnie przemyśleć, ponieważ dobrze dobrana kolorystyka może pomóc w kreowaniu wizerunku firmy i przyciągnąć klientów.

Justyna Hajduk

Back To Top