skip to Main Content
+48 91 35 101 35 +48 513 238 282
Brief – Drogowskaz Dla Grafika

Brief – drogowskaz dla grafika

Jako klienci drukarni na pewno spotkaliście się ze słowem brief. To tajemnicze hasło dotyczy przede wszystkim pracy projektowej. Przeważnie to grafik pyta, czy klient posiada opracowany brief. Co to jest i dlaczego jest taki ważny?

Wyobraźcie sobie, że chcecie zaprojektować ulotkę z ofertą swojej firmy. Rozmawiacie zatem z grafikiem i opowiadacie mu czego oczekujecie. Czy projekt ma być prosty, czy rozbudowany? Jakich kolorów użyć? Jak wygląda logo Waszej firmy? Ten cały opis wymagań, to właśnie brief, tylko taki ustny. To instrukcja, plan działania, który pomoże grafikowi spełnić Wasze oczekiwania.

Bardzo często klienci wypełniają brief w formie pisemnej lub drogą mailową. Co powinien zawierać? Przede wszystkim krótki opis działalności Waszej firmy. To pomoże nam zrozumieć czym się zajmujecie, do kogo skierowana jest Wasza oferta i przede wszystkim jaki layout graficzny będzie do firmy pasował. Dobrze napisany brief to recepta na poprawne zrozumienie oczekiwań klienta. Dzięki temu efekt końcowy naszych działań będzie zgodny z Waszym założeniem. Ale spokojnie… Nie musicie pisać wypracowania na 4 strony 🙂 Wystarczy, że odpowiecie na kilka pytań. Poniżej kilka przykładów:

Czym zajmuje się Wasza firma?
np. jesteśmy producentem kosmetyków, mamy sklep z odzieżą sportową, prowadzimy przedszkole, handlujemy sprzętem budowlanym itd.

Kim są Wasi odbiorcy (grupa docelowa)?
np. młode kobiety, sportowcy, matki, przedsiębiorcy budowlani

Jaki jest cel projektu? Co chcecie osiągnąć?
np. zwiększyć sprzedaż produktu, dotrzeć do większego grona odbiorców, przeprowadzić akcję promocyjną.

Gdzie Wasz projekt będzie używany?
np. reklama na portalach społecznościowych, ulotki rozdawane na ulicy, plakaty wiszące na przystankach

Jaki jest termin na wykonanie projektu?
np. ulotki chcemy rozdawać w przyszłym miesiącu, akcja promocyjna musi odbyć się przed świętami

Ile wynosi budżet?
np. na projekt możemy przeznaczyć mniej więcej taką kwotę, a na wydruk ulotek i plakatów taką.

Jak wygląda branding Waszej firmy?
np. jak wygląda logo, czy firma ma określoną kolorystykę, czy ulotki mają być podobne wizualnie do poprzednich projektów?

Czy macie już sprecyzowane wymagania odnośnie wyglądu projektu?
np. chcielibyśmy, żeby projekt był rozbudowany i zawierał sporo rysunków, był w odcieniach zieleni, miał miejsce na dużą ilość tekstu.

Jakie projekty Wam się podobają?
można przesłać przykłady firm konkurencyjnych o podobnej działalności

Oczywiście nie musicie odpowiadać na wszystkie pytania. Ale im więcej konkretów uda się ustalić, tym sprawniej przebiegnie współpraca z grafikiem. Starajcie się odpowiadać krótko i merytorycznie, bez zbędnego rozpisywania się na kilka stron… w końcu to brief (słowo zaczerpnięte z języka angielskiego i oznacza zwięzły, krótki, treściwy). Tych kilka zdań pomoże przyspieszyć pracę i da Wam gwarancję, że będziecie zadowoleni z efektu końcowego naszej pracy 🙂

Justyna Hajduk

Back To Top