skip to Main Content
+48 91 35 101 35 +48 513 238 282
CMYK Kontra RGB

CMYK kontra RGB

CMYK i RGB to dwa najpopularniejsze skróty używane przy opisywaniu kolorów. Najważniejsza różnica polega na tym, że pierwszy z nich dotyczy materiałów drukowanych, a drugi widzicie na monitorach i komórkach. Oczywiście wszyscy chcemy mieć w druku to, co widzimy na swoich ekranach. Nie jest to jednak takie proste.

Pamiętacie, kiedy w szkole uczono nas, że są trzy podstawowe barwy? A pamiętacie, że mieszając je ze sobą otrzymamy kolejne? Na tej samej zasadzie działają drukarki. CMYK to skrót od angielskich nazw kolorów używanych w druku: CYJAN – niebieski, MAGENTA – różowy, YELLOW – żółty. Nakładając na siebie wszystkie trzy, otrzymamy kolor zbliżony do czarnego. Ale żeby przy czarnych wydrukach nie marnować tuszy, dodano czwartą podstawową barwę BLACK – czarny (w tym wypadku ostania litera jest używana w skrócie, ponieważ B jest już zajęte, o czym przeczytacie dalej).

RGB to skrót od RED – czerwony, GREEN – zielony, BLUE – niebieski. Jak już wspomniałam, te kolory widzimy na monitorach naszych komputerów i innych cyfrowych nośnikach, które emitują światło. W tym wypadku łącząc wszystkie barwy otrzymamy kolor biały, a nie czarny! Skąd ta różnica? Tu z kolei przypomnijcie sobie lekcje na których mówiono, że trzy wiązki światła dają światło białe 🙂

Fashion Outlet Website On Tablet
Fashion Outlet Website On Tablet
Cmyk Rgb
Hands Holding White Blank Paper

Różnica jest spora, ale co to dla nas oznacza? Przede wszystkim, że to, co na monitorze, różni się od tego, co na kartce. Jaskrawe kolory, które widzimy na ekranie nie będą już tak intensywne po wydruku, ponieważ papier nie świeci. Dlatego często ostrzegamy, że piękne zdjęcia, jakie do nas wysyłacie, stracą trochę w druku.

To samo dotyczy projektów, które drukujemy – czy to ulotka, wizytówka, czy baner. Jeśli prosimy o dosłanie logo w CMYK’u, postarajcie się takie zdobyć. Inną sprawą są projekty, które będą wyświetlane wyłącznie cyfrowo. Wszelkie grafiki na Facebooka, stronę www, czy reklamy na telebimach, należy przygotować w RGB.

Podsumowując: CMYK dotyczy projektów, które zostaną docelowo wydrukowane, a RGB projektów, które będziemy oglądać na ekranie. Ważne jest, aby zapamiętać te dwie podstawowe zasady oraz nie mieszać w projekcie przestrzeni kolorystycznych. Wtedy będziecie mieć pewność, że kolory w waszych projektach są przygotowane prawidłowo 🙂

Justyna Hajduk

Back To Top