
Czy w drukarni mówią po chińsku? cz.2
Oto druga część mini słownika pojęć związanych z drukarnią. Staramy się „po ludzku” wyjaśnić poligraficzną terminologię, tak, by każdy klient rozumiał o czym mówimy 🙂
– pantone – system identyfikacji kolorów. Każda drukarnia pracuje trochę inaczej. Stosuje farby i materiały od różnych dostawców, dlatego wydruki mogą się różnić. Są to znikome rozbieżności, ale trafiają się bardzo wymagający klienci, którzy chcą mieć pewność, że ich logo będzie zawsze wyglądało tak samo. Farby pantonowskie spełniają ścisłe standardy. Ich odcień zawsze będzie taki sam. To kolory specjalne, których nie można uzyskać drukując w CMYKu. Dobrym przykładem jest kolor złoty. Nie jest to bardzo powszechne, ponieważ drukowanie z pantonów jest droższe. Czasami zdarza się, że klienci przynoszą nam swoje logo w Pantonach. My drukujemy w CMYKu, o czym pisałam w pierwszej części. Uprzedzamy wtedy klientów, że kolor może się minimalnie różnić lub prosimy o dostarczenie logo w CMYKu.
– lakier uv (lakier punktowy) – uszlachetnienie wizytówek, ulotek, folderów itp. polegające na pokryciu tylko niektórych elementów błyszczącym lakierem. Zazwyczaj stosuje się je w połączeniu z matowym laminatem lub softskinem (niżej wyjaśniamy co to takiego). Wtedy błyszczące elementy jeszcze bardziej wybijają się w projekcie. Przeważnie w ten sposób podkreśla się logo firmy.
Poniżej przykłady wizytówek z lakierem uv:
– laminat – rodzaj uszlachetnienia druku polegający na przyklejeniu dodatkowej warstwy ochronnej do zadrukowanej powierzchni. Zabezpiecza ona produkt przed działaniem warunków atmosferycznych. Dlatego wszelkie szyldy, które będą wisiały na zewnątrz powinny być laminowane. Będą trwałe i nie wyblakną im kolory. Często uszlachetnia się w ten sposób małe wydruki, np. wizytówki. Są wtedy bardziej eleganckie i odporne na zarysowania. Laminat może być błyszczący lub matowy. Jednym z popularniejszych sposobów laminowania w poligrafii jest foliowanie. Często mówi się „wizytówki foliowane”.
– softskin/softtouch – rodzaj laminatu matowego. Jest bardzo charakterystyczny. Wygląda trochę jak zamsz, można go określić jako aksamitny w dotyku. Używamy go przy wydrukach małego formatu – ulotki, wizytówki, itp. Bardzo ładnie prezentuje się w połączeniu z lakierem uv.
– druk cyfrowy – polega na przesłaniu plików z komputera bezpośrednio do maszyny. Dobrym przykładem są domowe drukarki. Jest to szybka metoda, opłacalna przy drukowaniu małego nakładu – nawet 1 sztuki. Brak konieczności uruchamiania skomplikowanego procesu produkcyjnego sprawia, że ulotki mogą być wydrukowane praktycznie „od ręki”. W przypadku większego nakładu jest jednak droższa.
– druk offsetowy – wydruk w tej technologii jest znacznie bardziej zaawansowany. W pierwszej kolejności przygotowuje się matryce dla każdego koloru, które kolejno są przenoszone na podłoże drukarskie. Uruchomienie tego procesu to dość spory koszt w porównaniu z drukiem cyfrowym, dlatego opłaca się przy dużych nakładach – im więcej sztuk tym korzystniejsza cena. Czasami różnica w 500 i 1000 sztukach to kilkanaście złotych. Należy jednak pamiętać o jednej ważnej rzeczy! Wyjaśnię to na przykładzie ulotek: Często klienci zamawiają 500 sztuk jednego projektu i 500 sztuk drugiego, myśląc, że zapłacą taniej (skoro im więcej, tym taniej). Niestety w takim wypadku nie możemy wycenić zamówienia na 1000 sztuk, tylko na 2 x po 500. Nawet jeśli projekty różnią się tylko kropką, do każdego z nich musimy przygotować osobne matryce, a te generują największy koszt.
– proof – odbitka próbna, która służy do sprawdzenia lub zatwierdzenia projektu przed ostateczną produkcją. W druku offsetowym, ze względów technologicznych, jej koszt często jest porównywalny z drukiem nakładu kilkuset ulotek, czy wizytówek, dlatego jest rzadko stosowany. Opłaca się przy naprawdę dużym nakładzie.
– falcowanie – złożenie arkusza papieru do mniejszego formatu. Przeważnie dotyczy ulotek reklamowych. Najczęściej spotykane sposoby falcowania to:
– w „C” (obejmujące) – prawe skrzydełko jest ciut krótsze i wchodzi do środka, a lewe zewnętrzne obejmuje je.
– w „Z” (harmonijka) – wszystkie skrzydełka mają taką samą szerokość. Jeśli popatrzymy na taką ulotkę „postawioną” na krawędziach, będzie miała kształt litery „Z”.
Poniżej rysunek, który przedstawia te 2 typy falcowania:
– bigowanie – jest to proces, w którym wykonuje się na papierze lub kartonie specjalne wgniecenia, ułatwiające zgięcia tego materiału. Dotyczy to wszelkich produktów składanych na grubszym papierze np. ulotek, folderów czy kartek świątecznych.
– perforowanie – wycinanie otworów z arkusza papieru, kartonu, itp. Do perforowania używa się wykrojników. Za pomocą perforowania można zarówno nadawać odpowiednie kształty zewnętrzne (np. wizytówka z zaokrąglonymi rogami), jak i wykonywać w nich otwory (etykiety z dziurką). Perforowanie jest również przydatne przy materiałach, których część ma być łatwa do oderwania – najlepszym przykładem są bilety.
Jeśli usłyszycie jeszcze jakieś pojęcia, które wymagają wyjaśnienia, koniecznie dajcie nam znać 🙂 Opiszemy je w kolejnym wpisie.
Justyna Hajduk